01 marts 2007

DM Prisen 2007 - Dommermøde 1

Første dommermøde blev afholdt i dag, hos Post Danmark i Tiegensgade. Alle dommere havde på forhånd fået et par dage til at gennemlæse kampagnebeskrivelserne på de 87 tilmeldte kampagner til årets DM-pris. En øvrigt en lille stigning i forhold til sidste år, men i år er flere af de større bureauer også vendt tilbage igen, herunder Sepia, Gekko og Gorrissen.

Kl. 9:00 blev dagens opgave så skitseret, reglerne gennemgået, og eventuelle spørgsmål blev afklaret. Formålet med det første dommermøde er at udvælge de kampagner der er gode nok til en nominering til kampen om kategoripræmierne, og så selvfølgelig, af disse også den samlede vinder af DM-prisen. Hver enkelt kampagne vurderes derfor individuelt af hver dommer, som tager stilling til om kampagnen skal nomineres eller ej, hvorefter stemmerne tælles sammen. Er der klart flertal, så er det styrende, men lander en kampagne på vippen, så bruges der tid til at diskutere, hvorefter den endelige beslutning træffes.

Antallet af nomineringer er således ikke givet på forhånd. Det er udelukkende vurderingen af den enkelte kampagne der er styrende. Som det blev pointeret indledningsvis, så er den gode solide kampagne ikke nok til en nominering. Kampagnen skal bidrage med noget, som kan være lærerigt for andre.

Business-to-Business blev den første kategori. Alle rejser sig og går ind i et andet lokale, hvor samtlige 27 kampagner er sat op med alle kreative elementer, kampagnebeskrivelser mv. Selvom det er 3. gang jeg deltager, så bliver jeg stadig totalt overvældet, når man ser det enorme arbejde samlet på ét sted. Så kaster man sig ud i det, og med ca. 3 minutter til hver kampagne i gennemsnit, så er det afsindigt vigtigt at man meget hurtigt fanger hvad problemstillingen er, hvordan det er løst, og hvilke resultater der er givet. Selvom det er en stor hjælp at have læst om kampagnerne i forvejen, er det ekstremt stressende.

Det slår mig stadig, hvor stor forskel der er på hvor meget indsenderne har gjort ud af det. Nogle har bogstaveligt talt bare indleveret en bunke materialer til DM-sekretariatet og bedt dem om at sætte det lidt pænt op, mens andre har sat det op, så det er på samme niveau som præsentationen ved en bureau-pitch. Jeg behøver vist ikke at sige hvilke kampagner der umiddelbart er de mest appellerende at fordybe sig lidt mere i..

De nominerede kampagner bliver offentligt i Børsen onsdag d. 8/3, så jeg må desværre ikke udtale mig om dette. Men skal jeg sige noget om niveauet på årets kampagner generelt, så er der virkelig mange gennemarbejdede kampagner, med ekstremt højt strategisk niveau, fantastiske processer og strukturer, og rigtig flotte resultater. Her taler vi virkelig om verdensklasse, og om en særlig dansk tradition, som er blevet forædlet og finpudset i gennem en lang årrække.

Men for søren da, hvor er det dog generelt gabende kedeligt.. Ja, undskyld men hvor er overraskelserne, modet, den skæve vinkel, det der får en til at trække på smilebåndet - DEN GODE KREATIVE IDE!?

Er det bagsiden af at alle nu har fået fantastiske teknologiske muligheder og design er totalt strømlinet efter Corporate Brand Guidelines, så kunderne får en "konsistent-og-entydelig-Brandoplevelse-der-lever-op-til-vores-løfte-i-alle-kontaktpunkter - amen"?

Bevares, der er lyspunkter imellem. Men som branche mener jeg der er grund til at være bekymret, hvis ikke vi formår at vende denne udvikling. Come on - der findes jo ikke et medie der er bedre til at opfylde kundernes øgede forventninger om involvering, indflydelse og oplevelser! Ind i kampen, bureauer og kunder...!

Nåh, men diskussioner havde vi masser af i løbet af dagen, og sådan skal det selvfølgelig også være. Heldigvis var vi meget enige i de fleste tilfælde, og blev så enige i resten af tilfældene efter at have tingene et par ekstra gange.

Generelt bør der nok foretages en justeringer i hele DM-Prisen, fx. i forhold til kategorier og til brugen af online-mediet. Langt de fleste kampagner er i dag integreret på tværs af mange medier, og involverer derfor også internettet. Og en ting er sikkert, internetkampagner skal opleves live på internettet, og IKKE opklistret på pap. Det blegner jo totalt, og tager desværre luften fuldstændig ud af de kampagner, hvor internettet er det bærende medie. Og jo, rene internetkampagner er skam lige så kvalificerede til at vinde Postens DM-pris, som dem der har frimærker på, og blandt de nominerede findes der også nogle af dem... DM-sekretariatet har nu lovet at stramme op på dette til næste år.

Ja, men så er der jo ikke så meget andet at gøre end at vente med spænding til de nominerede offentliggøres på onsdag. Spændende... :)

Ingen kommentarer: