25 april 2007

Så går det løs...!

Så er det ved at være tid til at årets DM-priser skal uddeles. Torsdag går det løs i Øksnehallen, hvor der er ved at blive gjort klar til det store show.

Dommerkomiteen samledes kort før påskeferien, hvor vi nu skulle koncentrere os om de kampagner der var sluppet igennen første nåleøje og var blevet nomineret. Som altid er det langt lettere at komme igennem runde 2, da alle nu har haft bedre tid til at sætte sig grundigt ind i materialerne og danne sig et ordentligt indtryk. Alle nominerede kampagner skal indmelde supplerende kampagneinformation, og denne information har alle dommere fået i kampagnemappe til weekendlæsning, inden dommermøde 2 afholdes.

Som i første runde foregår det ved at nominerede kampagner i en kategori, vurderes individuelt af hver dommer. Der gives point for strategi, kreativitet og resultater, og resultaterne for alle kampagner vises samlet. Alle dommere er anonymiserede på resultatlisten. På resultatlisten fremgår både samlet antal point, gns. score for strategi, kreativitet og resultater, samt afvigelser. Viser resultatlisten en entydig vinder, rundes det kort om der er indvendinger eller supplerende kommentarer, hvorefter vinderen udpeges. Er der flere der ligger tæt på hinanden eller er der væsentlige synspunkter, lyttes der til alles synspunkter, hvorefter der konkluderes igen. I nogle tilfælde ser dommerkomiteen samlet på de kampagner der er i spil som vindere, for at afgøre udfaldet.

Generelt er der dog stor enighed om kategorivinderne, selvom der hvert år altid er enkelte kategorier, hvor der opstår heftige diskussioner. Vi kommer dog altid frem til enighed.

Sådan fortsætter det til alle kampagner er nået igennem, hvilket typisk tager en god arbejdsdag. Undervejs gør hver dommer sine notater om mulig samlet vinder af årets DM-pris, og mulige kandidater til særpriserne, som fx. årets tekstforfatter.

Årets samlede vinder af DM-prisen var der heller ikke så meget tvivl om. Vi har at gøre med en kampagne som på en flot og overbevisende måde, har forstået og involveret en svær målgruppe, gennem anvendelse af DM-mediets styrker, og samtidig skabt nogle flotte resultater. Alle dommere havde denne kampagne som samlet vinder, så der var ingen tvivl. Og, nej.. desværre må I vente til torsdag med at få udløst spændingen om årets vindere :)

Som I de foregående år, var der også i år stor diskussion om uddeling af særpriserne for årets tekstforfatter og årets AD'ere. Blot for at sætte tingene endnu mere på spidsen, så er det de kreative medlemmer af dommerkomiteen, som først og fremmest savner noget mere bid i de indsendte løsninger. Som jeg kommenterede på efter første dommermøde, så er kreativiteten desværre gået lidt fløjten i kampen om at lave den "sikre" og resultatorienterede løsning, som er i tråd med designmanualen. Jeg håber på at der er nogle ildsjæle, som vil udfordre markedsstandarden lidt. Der er både plads til det og brug for det, for branchen og disciplinens skyld.

Men som i de foregående år, har det været en fornøjelse at være i dommerkomiteen. Der laves dæleme rigtig meget godt DM i lille Danmark..!

For dommerkomiteen starter DM-dagen kl. 10:00, hvor der er generalprøve på afviklingen. Jeg har fået fornøjelsen af at uddele to af særpriserne sammen med Jens Carsten Nielsen fra CBS.

Postdanmark og 3th. Dimension har ændret lidt på konceptet for DM dagen i år, så glæd dig til et spændende arrangement i Øksnehallen i morgen - vi ses!

Ingen kommentarer: