09 januar 2008

Nyt år - nye muligheder

Så kom vi godt i gang med et nyt år, som byder på både nye muligheder og nye udfordringer. Du har sikkert fuldt styr på din marketingplan, og er sikkert også godt i gang med at realisere målsætningerne for januar. For som bekendt er en marketing-genereret indtjening i januar, jo markant mere værd, end den der kommer ind i december. Og det er jo præcis det marketing handler om: at skabe forretning.

Et nødvendigt onde..?
Men for mange er marketingplanen desværre blot et nødvendigt onde, som i grove træk handler om at få et marketingbudget til at gå op. Derfor forfalder mange også til den lette løsning, og kopierer mere eller mindre planen fra sidste år. Det minimerer indsatsen og betyder også færre ”kampe” der skal kæmpes internt.

Det er møgærgerligt. For det første, fordi virksomhederne derved med garanti går glip af en masse muligheder og forretning. Men også fordi Marketing derved risikerer at blive fastlåst i rollen som produktionsenhed, der agerer som appendix i organisationen , og i bedste fald udmærker sig ved at være god til at gøre indpakningen ”lidt lækker”. Marketing skal tænkes som en strategisk disciplin, der handler om markeds- og kundeorientering.

Selvfølgelig skal man ikke nødvendigvis ændre på ting der er velfungerende. Men intet er som bekendt konstant, andet end behovet for forandring. Som marketingansvarlig bør du derfor spørge dig selv, hvordan du gennem din marketingplan medvirker til at udvikle forretningen. Hvad er virksomhedens største udfordringer og Pains? Hvordan dokumenterer du effekten af dine indsatser? Højkonjunkturen flader ud, og nogle taler ligefrem om truslen for recession, hvilket nok er noget overdrevet. Men det er et faktum at forbrugertilliden og forbruget generelt er faldende, hvilket også kan aflæses i at dele af mediebureauerne forventer en nulvækst på annoncemarkedet i 2008. Derfor bliver behovet for Marketing Effectiveness også langt større i 2008.

Det ændrede mediebillede
Ifølge DRRB, vil internet for første gang overhale TV som mediegruppe i 2008. Det er en naturlig udvikling i forlængelse af den ændrede forbrugeradfærd, drevet af teknologien, som ikke længere er en begrænsning, men en reel Enabler. Samtidig er det et markant ryk hen mod et medie, hvor effekten kan dokumenteres entydigt. Har du tilstrækkelig indsigt i dine målgruppers ændrede holdninger og adfærd, og hvad betyder det for dine indsatser? Har du indsigt i effekten af integrerede kampagneindsatser, hvor medierne understøtter og forstærker hinanden?

Orientering eller involvering?
Så der er altså rigtig god grund til at prioritere arbejdet med marketingplanen højt. Spørg også dig selv, om I gennem jeres indsatser, får involveret medarbejderne i organisationen tilstrækkeligt. Det handler ikke om intern markedsføring af det spritnye TV-spot, men om reel involvering. Prøv at overveje hvad den forretningsmæssige forskel vil være på orienterede medarbejdere og på involverede medarbejdere. Start med de mennesker der i den sidste ende skal gøre en forskel. Tænk medarbejdertræning, værktøj, integrerede processer. Tænk fx også over hvad konsekvensen af manglende arbejdskraft og hænder til at følge op på dine fantastiske kampagner, har af konsekvens for de økonomiske resultater. Kan marketing-disciplinen og metodikkerne bruges i udfordringen med medarbejderrekruttering og fastholdelse?

Deler du i øvrigt målsætninger og succeskriterier med den salgs- og kundeserviceansvarlig? Eller stopper dit ansvar ved Awareness, Top of Mind og antal eksekverede kampagner? Uden integrerede processer og fælles succeskriterier på tværs af enheder, opnår virksomheden ikke andet end suboptimering.

En skabende og involverende proces
En marketingplan er dynamisk og skal afspejle og reflektere de ændrede omgivelser og betingelser. Tilblivelsen er en involverende og skabende proces, som sætter scenen for diskussioner, valg og fravalg, mål og fokus. Et nødvendigt onde? – ja måske, men bestemt også en kritisk faktor for succes.

Rigtig godt nyt år!

Ingen kommentarer: